تبلیغات
محمود زردشت یزدی Mahmoud Zardosht Yazdi - مطالب فروردین 1395

توانا بود هر که دانا بود - یاد بگیریم و عمل کنیم و به دیگران معلومات خود را انتقال دهیم .

حکمت 382 نهج‌البلاغه

تاریخ:یکشنبه 29 فروردین 1395-02:51 ق.ظ

تمرین کنیم کمتر سخن بگوییم.! بخصوص تهمت و دروغ و افشای راز دیگران ( تجسس ممنوع)، باید پاسخگوی گفتار و کردار خود باشیم: _______________________ نهج البلاغه حکمت 382 ۳۸۲- امیرالمؤمنین ( امام علی علیه السلام ) : لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَی جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ یَحْتَجُّ بِهَا عَلَیْكَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ . آنچه نمی دانی مگو، بلكه همه آنچه را كه می دانی نیز مگو، زیرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چیزهایی را واجب كرده كه از آنها در روز قیامت بر تو حجت آورد. Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :Do not say what you do not know; rather do not say all that you know, because Allah has laid down some obligations for all your limbs by means of which He will put forth arguments against you on the Day of Judgement. #ALI




نظرات() 

صلاح و فساد

تاریخ:یکشنبه 29 فروردین 1395-02:38 ق.ظ

شهید مرتضی مطهری در مقدمه جلد یک کتاب داستان راستان خود، به ذکر نکاتی در رابطه با عوام و خواص می پردازد. «…صلاح و فساد طبقاتِ اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد. ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه‌ای از سرایتِ فساد یا صلاح ِ طبقۀ دیگر مصون یا بی‌بهره بماند؛ ولی معمولاً فساد از «خواص» شروع می‌شود و به «عوام» سرایت می‌کند؛ و صلاح بر عکس، از «عوام» و تنبّه و بیداری آنها آغاز می‌شود و اجباراً «خواص» را به صلاح می‌آورد؛ یعنی عاده فساد از بالا به پایین می‌ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می‌کند. روی همین اصل است که می‌بینیم امیرالمؤمنین علی‌(علیه السلام) در تعلیمات عالیۀ خود، بعد از آن که مردم را به دو طبقۀ «عامه» و «خاصه» تقسیم می‌کند، نسبت به صلاح و به راه آمدنِ خاصه اظهار یأس و نومیدی می‌کند و تنها عامۀ مردم را مورد توجه قرار می‌دهد. در دستور حکومتی که به نام مالک اشتر نخعی، مرقوم داشته می‌نویسد: «برای والی، هیچ کس پر خرج‌تر در هنگام سستی، کم کمک‌تر در هنگام سختی، متنفرتر از عدالت و انصاف، پر توقع‌تر، ناسپاس‌تر، عذرناپذیرتر، کم طاقت‌تر در شدائد از خاصه نیست. همانا استوانۀ دین و نقطۀ مرکزی مسلمین و مایۀ پیروزی بر دشمن؛ عامه می باشند. پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد.» این فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هر وقت در فکر کار اصلاحی می‌افتند، زعمای هر صنف را در نظر می‌گیرند و آن قله‌های مرتفع در نظرشان مجسم می‌شود و می‌خواهند از آن ارتفاعاتِ منیع شروع کنند. تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیۀ آن قله‌های رفیع آغاز شده و در نظرها مفید می‌نماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد…»

منبع: کتاب داستان راستان




نظرات() 









در این وبلاگ
در كل اینترنت
====== ===== ======= ===== =====



در این وبلاگ
در كل اینترنت
-----------